Case, AAK
“Kundeanalysen gik så dybt, at den viste os sandheden”
Fælles fokus på kunderejsen har gjort det klart, hvordan og hvor meget hver medarbejder påvirker kundeoplevelsen.
Virksomhed
AAK
Antal medarbejdere
3.900
Branche
Produktion af plantebaserede olier
Etableret
2005
Kundeanalysen gik så dybt, at den viste os sandheden
“Folk er ligeglade med, hvor meget viden du har, indtil de har mærket, hvor stor din ærlige interesse er.” Sådan lyder Jan Lenferinks yndlingscitat.
”Vi havde allerede en stærk position. Kulturen var kundefokuseret, og partnerskabet med kunderne var stærkt. Men vi vidste, at vi kunne arbejde mere metodisk og dermed gøre kundeoplevelsen endnu bedre, og vi vidste, at kunderne skulle være en del af vores forbedringsproces. Det, vi havde brug for, var at høre sandheden fra kunderne.”
Kunderne fik en ærlig stemme
“Da vi skulle finde en partner til at stå for undersøgelsen, blev vi med det samme tiltrukket af det koncept, Customer Agency præsenterede os for. Det handlede ikke kun om selve undersøgelsen, men om hele kunderejsen, og de havde helt tydeligt både appetit, mentalitet og indsigt til at arbejde meget tæt med os både før, under og efter undersøgelsen”, siger Lenferink. Internt italesatte vi indledningsvis den udbredte misopfattelse, at kundetilfredshed kun er et issue for salgsteamet. Ved kundernes hjælp skulle vi etablere en bedre intern dialog og dynamik, så alle i organisationen gav input til
kundeanalysen, som blev sendt ud til 2.222 fagfolk i forskellige funktioner hos kunderne.”
Ledelse gennem kundeoplevelse
Med en svarprocent på 50% gav kundeundersøgelsen et enormt datasæt, som blev skåret i småbidder, analyseret, katalogiseret og vurderet.
”For at blive anerkendt som pålidelig samarbejdspartner skal vi være gode til både at se løsninger for/med kunderne, levere og servicere. Du kan ikke være nummer et, hvis du performer under forventning på et af punkterne i kunderejsen. Kunderne bad i undersøgelsen om stærkere beredskabsplaner. Ergo købte vi et nyt raffinaderi.
Kundeundersøgelsen pegede også på værdien af, at kundeperspektivet er til stede i alle virksomhedens funktioner. Det har øget bevidstheden om, at alle vores interne relationer har en aktie i at skabe kundeoplevelsen. Lige præcis den erkendelse er nok det vigtigste enkeltresultat, vi har fået ud af denne indsats.”
Løsning
Analyse af kundeparathed, kortlægning og analyse af kunderejse, ledelsesværktøjer
Udbytte
Fokuseret og mere kundeorienteret kultur, stærkere beredskab, kundeperspektiv i alle funktioner