Future Sales Challenge 2023
Vindercase i kategorien “SMV”
LANDIA
CEO Steen Larsen, Head of Sales Lars Erik Nørgaard
og Sales Director Thorkild Maagaard fra Landia vandt prisen
i kategorien ”SMV” for det bedste arbejde med de 7 salgsdyder.
Efter to års forståelsesrejse gør vi det bedre overalt
Steen Larsen kalder arbejdet med Morgendagens Salg for en forståelsesrejse, fordi det centrale har været at finde frem til, hvad de 7 salgsdyder er for hver eneste medarbejder på holdet.
”Udgangspunktet var, at medarbejdergrupperne havde forskellige opfattelser af Landia. Det var spændende at bruge værktøjerne til at definere, hvordan de respektive grupper indbyrdes så hinanden. Indblik i hinanden giver forståelse og et hold, der for alvor kan spille sammen efter en fælles strategi.”
Det har grebet om sig!
”Jo mere vi arbejder med Morgendagens Salg, jo mere har det bredt sig i hele organisationen. I første omgang så vi kun på internt salg, dvs. kæden fra receptionens første kontakt til serviceafdelingens besøg. Senere koblede vi vores salgsledere på i forbindelse med en stor kundeanalyse, hvor vi havde fokus på relationen til vores kunder.
Det helt centrale i analysen var at få klarhed over, hvorfor kunderne vælger at handle med Landia.”
Ingen fedterøvsanalyse – masser af ambassadører
”Det var en øjenåbner for sælgerne, da Customer Agency præsenterede resultatet af analysen. Der var ros – men især sandheder, forbedringsforslag og konstruktiv kritik, som vi virkelig kan bruge.
Landia har afdelinger i 4 lande, men er oveni repræsenteret i hele 45 lande.
Rundt omkring i verden er virksomhederne ikke nødvendigvis vant til kundeanalyser, som vi bruger
dem her i Danmark. Så for dem var det noget særligt. De oplevede stor opmærksomhed, og det har som afledt
effekt givet os rigtig mange ambassadører.”
Medarbejdermøder med mødepligt
I løbet af forståelsesrejsen har Steen Larsen mødt medarbejdere, som mente, at de ikke havde noget med salg at gøre, fordi de ikke havde kundekontakt.
”For at lykkes skal alle på holdet spille med. Fællesskabet er vigtigt. Den fælles forståelse er vigtig. At vide, hvad virksomhedens kunder lægger vægt på, er fundamentalt.
Og så er det vitalt, at hver enkelt kender sin plads og værdi på holdet. Derfor var der mødepligt til de møder med maks. 20 deltagere, som blev faciliteret af Customer Agency i kølvandet på kundeanalysen.
Mange forskellige faktorer er afgørende for at få succes. For os har den afgørende faktor været at lære noget om personlige forskelligheder og forskellige måder at spille sammen.”
“Med forsknings- og faktabaseret dokumentation for, hvor skoen trykker, initierer og guider vi en datadrevet forandringsproces, der nedbryder barrierer og skaber åbenhed, forståelse og ejerskab.”
Nysgerrig?
Brug 7 minutter på SalgsScoreCardet og få stillet jeres salgsdiagnose